PEMEROLEHAN BAHASA BAKU SHABIRA ALULA DALAM VIDEO TIKTOK SHABIRA ALULA DAN AYAH

Authors

  • Lutfiana Askuri Khoiri Nabela Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Dian Risdiawati Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.46772/semantika.v5i01.1161

Keywords:

Pemerolehan bahasa, bahasa baku, TikTok

Abstract

With the rise of language development in the era of globalization, this research is expected to be useful for others by adding knowledge and insight and being able to teach good language to children, by teaching good language to children can influence the development of children's attitudes and character. This research focuses on the acquisition of standard language on Shabira Alula and Ayah's TikTok, namely in the acquisition of language in the fields of phonology, syntax, and semantics. This study aims to explain and describe language acquisition in the fields of phonology, syntax, and semantics in Shabira Alula. This study uses a qualitative descriptive design with data collection techniques using observation techniques and also note taking. The results of this study indicate that Shabira Alula has been able to pronounce standard words as a whole or only in the form of words, and has been able to pronounce vowel and consonant phonemes quite well, but Shabira Alula is not perfect in pronouncing phonemes [r]. In acquiring syntax, Shabira Alula has been able to obtain sentences from one-word, two-word and multi-word utterances. Apart from that, Shabira Alula's declarative, interrogative, imperative and interjection sentences have also been able to do this, although there are still many advantages and disadvantages in the perfection of her pronunciation. In semantic acquisition, Shabira Alula has been able to determine the context of the conversation so that the resulting response does not deviate from the conversation.

References

Noermanzah. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba), Hal 306–319.

Sari, M. (2018). Peran Orang Tua Dalam Menstimulai Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Perkembangan Anak, Vol I(2), Hal 37–46.

Rahmah, D. (2019). Fungsi Bahasa Indonesia dan Fungsi Teks dalam Kehidupan Sehari-hari. Osf.Io, 5.

Abdullah, M. C. (2020). Pengaruh Lingkungan Terhadap Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 8 Bulan dalam Tataran Sintaksis. Pena Literasi, Vol 3(1), Hal 42. https://doi.org/10.24853/pl.3.1.329-336.

Rafiyanti, F. (2021). Pemerolehan Morfologi Dan Sintaksis Pada Anak Usia 2-4 Tahun (Kajian Psikolinguistik). Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, Vol 7(2), Hal 53–62. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i2.4524

Anggraini, N. (2021). Peranan Orang Tua dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, Vol 7(1), Hal 43. https://doi.org/10.30595/mtf.v7i1.9741.

Chaer, A. (2009). Pengantar Semantik Bahasa. Jakarta: Rineka Cipta.

Ingram, David, (1989). First Language Acquisition Method, Description, and Explanation, Cambridge: Cambridge University Press.

Hotima, C. (2021). Pengaruh Bahasa Baku Terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia 7-8 Tahun : Kajian Psikolinguistik. Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, Vol 1(2), Hal 206–218.

Hafifah, S., Adawiyah, R., & Putra, D. A. K. (2022). Dampak Game Online terhadap Pemerolehan Bahasa Kedua pada Anak. MARDIBASA: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, Vol 2(1), Hal. 19–35. https://doi.org/10.21274/jpbsi.2022.2.1.19-35.

Arsa, D., Atmazaki, A., & Juita, N. (2019). Pemeolehan Bahasa pada Anak Usia 3 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 3(1), Hal 127. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.159.

Supriadin. (2016). Dentifikasi Penggunaan Kosakata Baku Dalam Wacana Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 1 Wera Kabupaten Bima Tahun Pelajaran 2013/2014. Hal. 31–48.

Jamilah, J. (2017). Penggunaan Bahasa Baku dalam Karya Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol 6(2),Hal 41–52. https://doi.org/10.18592/tarbiyah.v6i2.1603

Field, John. (2004). Psycholinguistics: the key concept, New York: Routledge

Pailing, Y., & Juanda, J. (2022). Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3 Tahun 10 Bulan pada Bidang Fonologi, Sintaksis, dan Semantik. Jurnal Pelita PAUD,Vol 7(1), Hal 213–219. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v7i1.2522

Bawamenewi, A. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Tiga Tahun Pada Tataran Fonologi: Analisis Psikolinguistik. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, Vol 3(1), Hal 145–154. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i1.1303.

Lafamane, F. (2020). Fonologi (Sejarah Fonologi, Fonetik, Fonemik). Jurnal Bahasa, Vol 2, Hal 25.

Surianti, N. (2020). Sintaksis (Komponen dan Struktur). Osfpreprints.

Sari, N. (2019). Pemerolehan Kalimat Deklaratif Bahasa Indonesia Anak Usia 4 Tahun (Studi Kasus Pada Nafisah Putri Xenaya). Digital Repository Universitas Jember, September 2019.

Rizqi, I. N., & Darihastining, S. (2017). Bentuk dan Fungsi Kalimat Interogatif Konfirmasi Serta Tendensi dalam Liputan Sidang Kopi Bersianida Agenda Pemeriksaan Saksi Kunci 2016. Vol5, Hal.29–35.

Septiaji, F., & Rihhadatul, S. (2023). Analisis Bentuk dan Fungsi Kalimat Imperatif dalam Film Top Gun : MAVERICK. Vol 3(1), Hal 38–48.

Efendi, R., & Trisna Monica, A. (2022). Penggunaan Interjeksi Dalam Novel Guru Aini Karya Andrea Hirata Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia. Triangulasi: Jurnal Pendidikan Kebahasaan, Kesastraan, Dan Pembelajaran, Vol 1(2), Hal 23–31. https://doi.org/10.55215/triangulasi.v1i2.4460.

Nur Afifah. (2021). Analisis Makna Semantik Bahasa Jawa Terhadap Bahasa Indonesia Di Desa Hapesong Baru. LINGUISTIK : Jurnal Bahasa & Sastra, Vol 6(1), Hal 66–77.

Mieske. (2020). Analisis Pemerolehan Bahasa Anak Usia 4 Tahun (Bidang Semantik). Suparyanto Dan Rosad (2015, Vol 5(3), Hal 248–253.

Yono, Robert Rizki. (2019). Pendayagunaan Konteks Dalam Tindak Tutur Anak Usia 7 Tahun Di Madrasah Diniyah Ta’Limul Huda Desa Randusanga Wetan. Jurnal Ilmiah Semantika. Vol 1(1). Hal 20-30. http://jurnal.umus.ac.id/index.php/semantika/article/view/79/56

Downloads

Published

2023-08-31

How to Cite

Nabela, L. A. K., & Risdiawati, D. . (2023). PEMEROLEHAN BAHASA BAKU SHABIRA ALULA DALAM VIDEO TIKTOK SHABIRA ALULA DAN AYAH. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 5(01), 29–39. https://doi.org/10.46772/semantika.v5i01.1161

Issue

Section

Articles