CERITA RAKYAT SEBAGAI UPAYA PENGENALAN BAHASA DAN BUDAYA INDONESIA DALAM PEMBELAJARAN BIPA

Authors

  • Sindi Melinda UNIVERSITAS NEGERI MALANG
  • Helmi Muzaki Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.46772/semantika.v5i01.1242

Keywords:

Keywords: BIPA Learning, Language, Culture

Abstract

Indonesian is the official language and the unity of the Indonesian nation. Currently, Indonesian is increasingly in demand by foreign speakers with various backgrounds. Foreign speakers learn not only Indonesian but also Indonesian culture. This study aims to describe folklore as an effort to introduce the Indonesian language and culture to foreign speakers. The method used in this research is library research. The results showed that folklore could be used as teaching material to introduce the Indonesian language and culture to foreign speakers. The use of folklore can also be integrated into the four language competencies: listening, reading, speaking, and writing.

Author Biography

Helmi Muzaki, Universitas Negeri Malang

 

 

 

References

I. Suyitno, “Aspek Budaya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asin (BIPA),” p. 16, Jul. 2017.

H. Muzaki, “Pengembangan Bahan Ajar BIPA Tingkat 3 Berbasis Budaya Lokal Malang,” J. Ilm. SEMANTIKA, vol. 2, no. 02, pp. 1–9, 2021, doi: 10.46772/semantika.v2i02.379.

K. Husna, “Implementasi Budaya Dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bagi Pemelajar BIPA Level 2,” vol. 7, no. 1, p. 16, 2022.

A. A. Rahman and A. Bahtiar, “Diplomasi Budaya Indonesia Berbasis Folklor Lisan dalam Pengaran BIPA,” p. 17, Sep. 2018.

P. J. Simamora, S. Mustika, S. Sinulingga, and J. Nasution, “Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Berbasis Digital secara Daring Menggunakan Media Wayang,” J. Ilm. Aquinas, pp. 54–59, Feb. 2023.

A. G. Ramirez, Creating Contexts for Second Language Acquisition: Theory and Methods. New York: Longman Pub Group, 1995.

A. R. Tibahary and M. Muliana, “Model-Model Pembelajaran Inovatif,” Scolae J. Pedagogy, vol. 1, no. 1, Art. no. 1, Aug. 2018.

A. Kusmiataun, Mengenal BIPA (Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing) dan Pembelajarannya. Yogyakarta: K-Media, 2018.

Y. Sumayana, “Pembelajaran Sastra di Sekolah Dasar Berbasis Kearifan Lokal (Cerita Rakyat),” Mimb. Sekol. Dasar, vol. 4, no. 1, Apr. 2017, doi: 10.23819/mimbar-sd.v4i1.5050.

R. D. Bunga, M. M. Rini, and M. F. Serlin, “Peran Cerita Rakyat Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indoneisa Di Kabupaten Ende,” vol. 1, p. 13, 2020.

H. Halimah, Y. Yulianeta, and M. F. Serlin, “Sastra Bandingan sebagai Alternatif Bahan Ajar dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA),” May 2020, [Online]. Available: http://proceedings.upi.edu/index.php/riksabahasa/article/view/852

N. N. Alaini and D. N. Lestariningsih, “Cerita Rakyat sebagai Referensi Pembelajaran BIPA (Teknik Pengajaran Bahasa Indonesia melalui Cerita Rakyat Putri Mandalika ) - PDF Free Download,” Sep. 30, 2014. https://adoc.pub/cerita-rakyat-sebagai-referensi-pembelajaran-bipa-teknik-pen.html (accessed Mar. 15, 2022).

A. Kusmiatun, “Cerita Rakyat Indonesia sebagai Materi Pembelajaran BIPA: Mengusung Masa Lalu untuk Pembelajaran BIPA Masa Depan,” Diksi, vol. 26, no. 1, Art. no. 1, 2018, doi: 10.21831/diksi.v26i1.25439.

S. U. B. Sembiring, Yulianeta, and Halimah, “Cross-Cultural Folklore Enhancement Book for BIPA Learners of Japanese Speakers:,” in Proceedings of the 4th International Conference on Language, Literature, Culture, and Education (ICOLLITE 2020), Bandung, Indonesia: Atlantis Press, 2020. doi: 10.2991/assehr.k.201215.109.

F. N. Layaliya, H. Haryadi, and N. H. Setyaningsih, “Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra (Studi Pustaka),” J. Pendidik. Bhs. Dan Sastra Indones. Met., vol. 6, no. 2, pp. 81–84, Oct. 2021, doi: 10.21107/metalingua.v6i2.12392.

A. Apryliana, “Efektifitas Implementasi Model Moody dalam Pembelajaran Menulis Puisi,” J. Ilm. SEMANTIKA, vol. 1, no. 1, Art. no. 1, Aug. 2019, doi: 10.46772/semantika.v1i1.77.

R. Inderawati, “Model Seni Pertunjukan Sastra Lokal dalam Mengembangkan Kemampuan Literasi Pemelajar BIPA,” p. 15, 2017.

H. Amalia, Yulianeta, and V. S. Damaianti, “Pendekatan Geo-Cultural dan Geo-Mystisme dalam Legenda Rawa Pening sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA),” p. 6, May 2020.

F. Noviana, “Pemerolehan Bahasa dan Budaya Indonesia Penutur Asing Melalui Cerita Rakyat,” vol. 14, p. 10, 2018.

C. E. T. Widyahening and M. S. Rahayu, “Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Cerita Rakyat bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Komun. Pendidik., vol. 5, no. 1, p. 108, Jan. 2021, doi: 10.32585/jkp.v5i1.913.

I. Damayanti, “Pemanfaatan Cerita Rakyat (Folklor) dalam Pengajaran Bahasa Inggris,” p. 12, May 2014.

D. P. Amandangi, Y. Mulyati, and Y. Yulianeta, “Cerita Rakyat sebagai Bahan Pengayaan Literasi Budaya bagi Pemelajar BIPA Tingkat Menengah,” J. Pendidik. Bhs. Dan Sastra, vol. 20, no. 2, pp. 157–166, Oct. 2020, doi: 10.17509/bs_jpbsp.v20i2.33056.

E. R. Maharany, “Cerita Rakyat Sebagai Media Keterampilan Berbahasa,” J. Inov. Pendidik., vol. 1, no. 2, Art. no. 2, Sep. 2017, Accessed: Apr. 08, 2022. [Online]. Available: http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/fkip/article/view/831

K. Koenjaraningrat, Persepsi masyarakat tentang kebudayaan. Jakarta: Gramedia, 1985.

Downloads

Published

2023-08-31

How to Cite

Melinda, S. ., & Muzaki, H. (2023). CERITA RAKYAT SEBAGAI UPAYA PENGENALAN BAHASA DAN BUDAYA INDONESIA DALAM PEMBELAJARAN BIPA. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 5(01), 1–8. https://doi.org/10.46772/semantika.v5i01.1242

Issue

Section

Articles